Rothbard, evoluzionista e consequenzialista?

Mi arriva per mail questo passaggio di Man, Economy & State:

Individuals recognize, through the use of reason, the advantages of exchange resulting from the higher productivity of the division of labor, and they proceed to follow this advantageous course. In fact, it is far more likely that feelings of friendship and communion are the effects of a regime of (contractual) social co-operation rather than the cause. Suppose, for example, that the division of labor were not productive, or that men had failed to recognize its productivity. In that case, there would be little or no opportunity for exchange, and each man would try to obtain his goods in autistic independence.

The result would undoubtedly be a fierce struggle to gain possession of the scarce goods, since, in such a world, each man’s gain of useful goods would be some other man’s loss. It would be almost inevitable for such an autistic world to be strongly marked by violence and perpetual war. Since each man could gain from his fellows only at their expense, violence would be prevalent, and it seems highly likely that feelings of mutual hostility would be dominant. As in the case of animals quarreling over bones, such a warring world could cause only hatred and hostility between man and man. Life would be a bitter “struggle for survival.”

Ovviamente si tratta di una riproposizione fedele, al limite dell’anastatico, di alcuni temi tipici della filosofia politica misesiana.

Eppure, c’è una tensione tra questo approccio, che è utilitarista nel senso di Mises (che non è quello di Bentham, ovviamente), e addirittura evoluzionistico (le differenze tra Hayek e Mises sono piuttosto scarse, se rettamente intese), e il giusnaturalismo professato da Rothbard.

Sia ben inteso, nessuna contraddizione logica, visto che si tratta di approcci complementari, però se la teoria di sopra fosse completa (nel senso di autosufficiente: che sia valida non ci sono dubbi, che sia l’unica forza in gioco è improbabile), ci sarebbe ben poca necessità di giusnaturalismo.

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